Monday, July 30, 2012

senduduk putih dan khasiatnya

Orang kata senduduk putih ni amat susah di temui apatah lagi jika berniat jahat. Jika ditemui segeralah mengambilnya. Tapi senduduk putih ni saya temui di pesta floral pulau pinang tempoh hari. Antara kelebihan senduduk putih di katakan menjauhi sihir. Apapun hanya Allah yang berkuasa ke atas segala-galanya. Tujuan saya tanam pokok ni pula sebenarnya sebab ianya unik dan sukar di temui. Antara khasiat lain pulak ambil 2,3 helai dan dimasukkan bersama pucuk betik untuk menghilangkan rasa pahit. Bila google rupanya banyak kepercayaan mistik yang di kaitkan dengan senduduk putih ni.Walau macamana pun jangan lah terlalu mmpercayai sehingga memesongkan akidah.

Published with Blogger-droid v2.0.6

13 comments:

ejaMaria said...

emmm... kat rumah kita ada 2 anak senduduk datang sendiri... agaknya benih diterbangkan burung... bunga tak tau lagi... tunggu je la dia besar dan berbunga... kan rezeki tu... tak perlu beli... ;p

hernyhafiz ^_^ said...

orng dulu2 ( nenek) gosok gigi pakai daun senduduk dengan arang. putih ja gigi

Puteri Purnama said...

saya tak pernah tahu ada senduduk warna putih, terimakasih kongsikan gambar ini.

hernyhafiz ^_^ said...

Puteri purnama: kalau jumpa pokok ni ambil la tanam. Susah hak jumpa ni..

lynnhelite said...

betul nih..kat subang ni susah nak jumpa. lynn masih tercari2..

hernyhafiz ^_^ said...

lyyn: mungkin kalau ada expo2 boleh jumpa

wani sc said...

betul herny. kata arwah atok dulu senduduk putih biasanya ada yang 'jaga'. dulu arwah tukang urut tradisional. dia byk ubatkan orang kena strok/angin ahmar. tp tak pasti senduduk putih ni dia buat ubat apa. time tu budak2 lagi, tak berapa amik tau. rugi kan..? huhu

hernyhafiz ^_^ said...

tanam dulu... kalau jumpa kegunaan nnt boleh cuba..

Malay-Kadazan girl said...

Baru teringat bunga senduduk ni, tapi tak tahulah pula bab mistik ni.

z said...

senduduk ungu...........
amik daun..kunyah..tutup kat luka...bagus cepat kering n xbengkak...
manis gak buah dia...(xtau la buah ke biji..kecik jer)

Aliff aswad said...

X mau ckp byk....pokok ini tumbuh awalnya di gunung jerai...ia dinamakan bunga larangan....di sulawesi ia bernama senduduk putih...pokok ini digunakan oleh semua wali...ia bercahaya dikala waktu tertentu..di dlmnya terdapat delima wali...x perlu cerita rahsianya...tp yg pasti ia berkhasiat tinggi.ia akan mati jika tuan yg menjaganya salah tanam di kawasan org yg tinggalkan solat...pernah ketika dulu pokok ini menjadi penawar mistik.namun ia bergantung pada org yg memilikinya..pohon yg dikelilinginya akan tunduk pada pokok ini...namun agak pelik jika ia mudah hidup di malaysia atau asia sbb ia asal dari negara sejuk.di puncak gunung nuh

Aliff aswad said...

Pokok mistik ini digunakan oleh para wali di gunung jerai...ia berasal dari gunung jerai dan dibawa ke seluruh tempat...ia bercahaya apabila tiba waktunya mehasilkan delima sakti utk mereka yg tahu menggunakannya...agak pelik jika ia mudah didapati sbb ia ditanam berhampiran istana kayangan lebih dikenali masjid jin..ada yg pernah jumpa di madinah...ia bercahaya bila tiba waktunya.sukar di jumpai kerana ia bergantung pada ibadat si penjaganya.

Aliff aswad said...

Ia dinamakan bunga larangan di tanah melayu.di jawa ia dipanggil senduduk putih....ia bercahaya bila tiba waktunya..dan punyai delima...dan delima itu akan hilan bila cahaya itu hilang...ada ulamak mengatakan ia di ambil jin...namun delima itu sungguh sakti jika tahu menggunakannya..antaranya mampu berjalan atas air.mampu mendengar suara zikir pohon dan berbicara dgnnya...namun ini agar sukar bg bukan ahlinya...para wali menggunakan pokok ini utk mengubati penyakit.ia tumbuh bergantung pada ibadat seseorang itu...dinamakan larangan kerana ia dilarang menceroboh ke istana kayangan.cerita dulu...tp yg betul satu alamat kawan ini x boleh melakukan khurafat utk org zaman kesultanan